Ahad, 23 November 2014

Kemunculan media sosial antara cabaran baru bagi UMNO

Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak menyifatkan kemunculan media sosial, teknologi baharu, generasi Y dan sokongan kaum Cina selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 merupakan antara perkara paling mencabar parti itu masa ini. Dalam wawacara khas dengan akhbar Mingguan Malaysia yang disiarkan, Ahad, beliau berkata UMNO terpaksa berdepan pertambahan media baharu susulan munculnya laman web yang mempunyai agenda politik, penyebaran pembohongan dan putar belit yang mempunyai motif tersusun serta sistematik. "Seperti peranan Red Bean Army dan sebagainya sehinggakan cerita yang tak masuk akal pun orang boleh terima seperti 40,000 pengundi Bangladesh yang kononnya kita bawa masuk sebagai pengundi. "Apabila reka cerita, peringkat ini orang tidak pandai menapis, membezakan antara mana yang hak, mana yang batil. Yang mana separuh benar, separuh tidak benar," katanya dalam wawancara itu sempena Perhimpunan Agung UMNO 2014 bermula Selasa ini. Dalam laporan itu, Perdana Menteri berkata keadaan masa kini berbeza dengan keadaan masa dahulu di mana masyarakat ketika itu banyak bergantung kepada maklumat daripada akhbar dan televisyen. Beliau berkata anggota-anggota UMNO belum dapat menyesuaikan diri dalam persekitaran baharu itu apabila peranan mereka dalam media sosial sering terkebelakang berbanding pembangkang. Najib berkata UMNO bagaimanapun ada sedikit kelebihan di beberapa media sosial seperti Twitter dan Facebook. "Tetapi, ada yang kita masih terkebelakang seperti YouTube. Yang kedua, populariti laman web tertentu. Sebab mereka ini, macam mana kita buat pun, disebabkan dianggap sebagai media alternatif dan mengkritik kerajaan, banyak orang akses laman web ini," katanya dalam laporan itu. Justeru itu, beliau berkata sebarang perkara yang dilakukan walaupun oleh pemimpin di peringkat bahagian, boleh diuar-uarkan melalui media sosial supaya mereka dapat mengetahui tahap daripada segi jangkaan dan harapan rakyat. Dalam laporan wawancara itu, Najib berkata beliau sendiri berperanan dengan lebih meluas dalam bidang media sosial dan mempunyai pengikut Twitter yang mencecah 2.2 juta orang. "Jadi, kita kena lebih kreatif dan gigih lagi, menggalakkan orang kita muat naik lebih banyak cerita yang lebih mudah diakses," katanya.BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan