Selasa, 25 Mei 2010

Krisis MIC, siapa yang kurang ajar?



Anak mana yang tak sayang bapanya, tetapi membela atau menyayangi bapa bukan bermakna kita boleh bertindak sesuka hati kita tanpa mengambil kira perasaan orang lain di sekeliling kita.

Itulah yang terjadi dengan S. Vell Paari yang merupakan anak Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu. Dek terlalu taksub untuk membela bapanya yang teruk dikritik akhir-akhir ini, Vell Paari telah menuduh UMNO menggunakan 'pembunuhan politik' (political assassin) untuk memecahbelahkan parti komponen Barisan Nasional (BN) itu.

Kepala otak dia!!!!

Nak membela bapa dia satu hal la, siapa pun tak larang dan memang tanggung jawab seorang anak untuk membela nasib bapanya tetapi tindakannya menuduh kewujudan Gerakan Anti Samy Vellu (GAS) mendapat restu daripada pemimpin tertinggi UMNO, bagi Unta Belang satu tuduhan yang melampau.

Pada yang belum tahu, minggu lepas, bekas Timbalan Ketua Pemuda MIC, V. Mugilan menubuhkan GAS yang akan dilancarkan pada 30 Mei ini selepas dipecat daripada parti berikutan desakannya supaya Samy Vellu segera berundur.Pelancaran GAS dijangka dihadiri kira-kira 7,000 orang yang mempunyai hasrat sama mendesak Presiden MIC itu segera meletak jawatan.

Lebih biadap lagi, Vell Pari yang juga Anggota Jawatankuasa Kerja Pusat MIC turut mempersoalkan adakah benar tindakan masyarakat Cina dan India tidak memilih BN dalam pilihan raya umum lalu disebabkan kepimpinan MIC dan MCA.

''Ia tiada kena-mengena dengan soal kepimpinan dua parti ini (MIC dan MCA). Ketidaksamarataan yang berlaku hari ini merupakan penyebab kepada perkara itu,'' katanya.

Dengan menggunakan metafora BN sebagai sebuah bas, Vell Paari berkata, parti-parti komponen hanya penumpang dalam bas yang dipandu oleh UMNO itu.

''Parti-parti komponen hanya penumpang. Bas itu dipandu oleh UMNO,'' katanya yang membayangkan tindak-tanduk dan polisi UMNO menjadi punca masalah berkenaan.

Beliau turut mendakwa antara sebab utama BN kehilangan undi kaum India pada pilihan raya umum lepas adalah berikutan tindakan meruntuh kuil, isu menarik kembali lesen pengedar besi buruk dan penahanan pemimpin Hindraf.

Menurutnya, semua perkara itu bukan dilakukan oleh bapanya, namun Presiden MIC tersebut dipersalahkan atas kehilangan sokongan kaum India untuk mengalihkan perhatian rakyat daripada isu sebenar.

Beliau menyeru semua ahli MIC dan masyarakat India supaya 'membuka mata' mereka terhadap perkara berkenaan kerana jika dibiarkan pada masa hadapan pemimpin parti-parti komponen akan menjadi 'kad menu' UMNO yang akan menentukan siapa yang patut menjadi presiden, timbalan presiden dan sebagainya.

Wah ini sudah lebih. Bila kita berdiam diri dan bertolak-ansur, inilah jadinya. Senang-senang saja orang nak pijak kepala kita. Setahu Unta Belang, masa Dr. Mahathir dan Abdullah Badawi menjadi Perdana Menteri, takde pula anak-anak mereka menyalahkan MIC atau parti komponen lain dalam BN bila bapa mereka dihentam atau dikritik habis-habisan oleh pihak lawan.

Tapi Vell Paari ni nampaknya cuba nak main kasar dengan 'menembak' sesuka hati bila bapanya dikritik. Unta Belang harap Najib selaku Pengerusi BN melihat kembali setiap tuduhan dan butir perkataan yang keluar dari mulut Vell Paari ini.

Ingat, kita semua bukan tidak tahu latar belakang Vell Paari, cuma atas dasar dan semangat setiawakan BN, kita buat 'dunno' je walaupun kehadirannya dalam politik terutama dalam MIC lebih kepada liabiliti berbanding aset.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan