Rabu, 29 Disember 2010

Perlantikan Ketua baru: Mengapa pahat masih berbunyi...



Perlantika Pengerusi Perhubungan UMNO negeri yang baru di beberapa buah negeri sebagaimana yang di umumkan Setiusaha Agung parti, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor Isnin lalu selaligus menamatkan pelbagai spekulasi yang timbul sebelum ini.

Sebagaimana yang diumumkan oleh Tengku Adnan, perlantikan yang diputuskan oleh Presiden parti,YAB Datuk Seri Najib Tun Razak, atas kehendak dan pandangan kepimpinan disemua peringkat bagi mengukuhkan parti menghadapi cabaran mendatang.

keputusan yang memang di tunggu itu harus diterima oleh semua pihak dalam parti bagi menguatkan parti menghadapi pelbagai caraban terutama menjelang pilihnraya umum akan datang yang semakin hampir.

Tentunya, Presiden mempunyai alasan yang kukuh dan pelbagai perhitungan dibuat untuk menguatkan barisan kepimpinan dalam memilih ketua panglima perang sebelum sebarang keputusan yang dibuat.\

Tentunya dalam membuat keputusan tersebut ia tidak mampu untuk memenuhi kehendak semua pihak dan pertimbangan kehendak mejoriti mengatasi tuntutan individu.

Tetapi apa yang menyedihkan sewaktu UMNO masih menghadapi cabaran besar, ada lagi pemimpin yang mengaku berjiwa besar terus bersuara dan mempertikai perlantikan dibuat.

Sindrom rumah siap pahat berbunyi masih kedengaran sewaktu masing masing sepatutnya harus berusaha menguatkan saff kepimpinan.

Di Kedah, masih ada suara yang mempertikai perlantikan Datuk Ahmad Basha Hanipah dan mula mengukur kemampuan beliau mengemudikan negeri yang kini di bawah pentadbiran pembangkang.

Mula timbul suara suara sumbang yang mengukur ketinggian kelulusan beliau, sedangkan meliaht dari sejarah, pengelaman Basha dalam politik negeri jelapang padi itu tidak kurang kelebihan.

Beliau memjadi pemimpin UMNO negari di bawah beberapa menteri besar, sejak Tan Sri Osman Aroff hingga Datuk Mahadir Khalid dan sehingga hari ini masih menjadi wakil rakyat yang di pilih dalam pilihan raya umum.

Malahan setengah nama yang dicanang untuk mengambil tempat Ketua UMNO ALor Setar itu masih lagi tidak mengenal parti itu sewaktu Basha mula berjuang menentang PAS negeri yang bergabung dengan Semangat 46 untuk menawan Kedah.

Tentunya segala pengalaman itu adalah aset yang paling baikl untuk UMNO negeri mengukuhkan barisan dengan gandingan tokoh muda, Datuk Mukhriz Mahathir. Dan tidak perlu apa percatuan untuk melaga lagakan kedua pemimpin berkenaan.

Begitu juga mengekalkan Datuk Mohd Isa Sabu sebagai pengerusi UMNO Perlis dan pelantikan Datuk Seri Shahidan Kassim sebagai timbalan juga tidak di terima dengan hati terbuka.

Masih ada lagi yang sanggup baling batu sembunyi tangan.

Ini jelas bila sudah muncul kembali kain rentang mempertikai perlantikan tersebut yang dibuat dengan cara yang memalukan UMNO sendiri.

Tentunya pembangkang tidak akan melakukan kerja bodoh seperti itu tetapi tentunya mereka hanya akan bertepuk tangan kegembiraan melihat kebodohan segelintar pemimpin UMNO yang banyak menguntungkan mereka menghadapi situasi ini.

Walaupun dalam pilihan raya umum lalu, Barisan Nasional Perlis agak berada dalam Zon selesa itum buykan

Tiada ulasan: