Rabu, 29 Disember 2010

Isu lantikan SUK, Faekeh cuba hina Sultan?



Menurut Faekah Husin, Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Selangor, kerajaan Pakatan Selangor kesal dengan perkembangan mutakhir dalam pelantikan jawatan itu dan merasakan ia “tindakan yang didalangi individu tertentu yang mahu menggunakan istana demi kepentingan politik”.

Justeru, tambahnya, selain memohon rakyat negeri itu bertenang dan tidak mengeluarkan kenyataan provokasi, kerajaan negeri menyeru orang ramai mengadakan solat hajat “bagi memberi kekuatan dan kebijaksanaan kepada DYMM Sultan Selangor dan pemimpin negeri dalam menangani salah faham ini”.

“Begitu juga kepada masyarakat bukan Islam digalakkan menjalankan upacara keagamaan menurut kepercayaan masing-masing,” katanya. (sumber:Malaysiakini).

NOTA KAKI: Satu lagi tindakan kerajaan negeri yang boleh dianggap sebagai perbuatan yang cuba menghina Sultan Selangor apabila wanita yang paling berkuasa di negeri itu, Faekah Husin membuat kenyataan menyeru seluruh rakyat sembahyang hajat memberi kekuatan kepada Sultan dalam menangani isu perlantikan SUK yang baru.

Kenyataan tersebut yang turut mendakwa ada kuasa politik yang mempengaruhi keputusan Sultan itu seolah-olah Sultan begitu kecil dan lemah sehinggakan keputusan Baginda dipengaruhi oleh pihak tertentu.

Sedangkan sebagai sebuah institusi tertinggi dalam negeri, tentunya Sultan membuat keputusan dengan pertimbangan wajar dan tepat setelah mengambil kira pelbagai faktor yang tidak sama sekali dipengaruhi sentimen peribadi atau didalangi individi tertentu.

Keputuan sedemikian juga bukan lah kali pertama dibuat oleh Sultan, malahan adalah menjadi rutin bagi Baginda untuk melihat setiap tindakan dan memberikan pandangan dalam sesuatu yang membabitkan kepentingan rakyat jelata.

Tetapi apabila pihak kerajaan menyeru seluruh rakyat mengadakan sembayang hajat dan upacara ugama bagi agama lain, tentu sesuatu yang pelik. Apakah Sultan tersilap buat keputusan atau terlalu lemah dan membuat persetujuan.

Faekah juga menyeru rakyat Selangor bertenang dalam menghadapi isu tersebut, apakah benar rakyat mula memerontak.Tetapi sebenarnya siapa yang mencetuskan isu tersebut, rakyat atau pemimpin utama kerajaan negeri.

Mengapa terlalu mudah untuk mereka mengunakan institusi lain bagi menutup agenda tersembunyi itu, dan dengan cepat mengaitkan rakyat yang seolah olah memberontak dan tidak berpuashati.

Sampai bila mereka terus bermain politik dan menunjukkan sikap kurang ajar terhadap institusi Raja dan sekali lagi agama turut diseret bagi mencapai cita cita politik yang muflis itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan