Jumaat, 21 Mei 2010

Di pecat kerana desak Samy berhenti




Pemecatan Timbalan Ketua Pemuda MIC V. Mugilan daripada parti tiada kena mengena dengan dakwaan beliau telah sabotaj parti dan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kecil kerusi Parlimen Hulu Selangor Mac lepas.

Sebaliknya, katanya beliau dipecat kerana beliau meminta presiden parti Datuk Seri S. Samu Velly melepaskan jawatannya selewat-lewatnya akhir tahun ini.

Mugilan, yang akan merayu terhadap pemecatannya melalui surat yang diterimanya pada kira-kira 11 malam semalam, memberitahu Bernama:

"Satu-satunya sebab bagi pemecatan saya, seperti dinyatakan dalam surat itu, ialah kerana meminta Samy Vellu meletakkan jawatan...ia (pemecatan) tiada kena mengena dengan isu (saya) sabatoj parti dan Barisan Nasional pada pilihan raya kecil Hulu Selangor.

"Surat itu menyatakan saya dipecat daripada parti, berkuatkuasa serta merta, dan saya boleh merayu dalam tempoh 14 hari dari tarikh surat pemecatan itu, kepada CWC (jawatankuasa kerja pusat, badan pembuat keputusan tertinggi MIC).

Beliau mendesak Samy Vellu meletakkan jawatannya dengan segera atau selewat-lewatnya Disember, selepas presiden parti berkata beliau akan meletakkan jawatan "lapan atau sembilan bulan" sebelum penggalnya sebagai presiden parti tamat pada Mei 2012.

Mugilan yakin jika Samy Vellu melepaskan jawatan tertinggi parti itu, BN akan memperoleh sekurang-kurangnya 80 peratus undi kaum India pada pilihan raya umum akan datang.

Sementara itu, Mugilan, yang juga Ketua Pemuda MIC Bahagian Hulu Selangor, akan mengadakan sidang akhbar pada 11 pagi esok di Restoran Lotus di Jalan Gasing, Petaling Jaya.

Beliau berkata pelan tindakan drastik terhadap kepimpinan Samy Vellu akan diumumkan pada sidang akhbar itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan