Sabtu, 10 Mei 2014

KLIA2 tidak pernah mengenakan bayaran RM3 yang dikutip Air Asia

Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) hari ini mengulangi kenyataan yang ia tidak mengenakan bayaran RM3.00 di klia2 yang diperkenalkan AirAsia. Pengendali lapangan terbang itu berkata, jambatan udara dan kemudahan daftar masuk kegunaan umum adalah ciri standard kebanyakan lapangan terbang utama di seluruh dunia. Semua ini lazimnya dianggap kos operasi biasa kepada syarikat penerbangan, sama seperti utiliti, pengendalian darat, bahan bakar, caj pendaratan atau parkir, katanya dalam satu kenyataan hari ini. Sementara itu, MAHB berkata, perpindahan AirAsia tidak lancar sepenuhnya dan semua pihak bekerjasama rapat meminimumkan kesulitan yang dihadapi penumpang. Selepas AirAsia memulakan operasi sepenuhnya di klia2 pada 9 Mei lalu, terminal berkenaan mengendalikan lebih 60,000 penumpang dalam tempoh 24 jam daripada tengah malam 8 Mei sehingga tengah malam 9 Mei. "Kami telah menghulurkan sokongan dan bantuan segera untuk menyelesaikan masalah dihadapi AirAsia, sama seperti MAHB bekerjasama dengan syarikat penerbangan lain bagi memastikan operasi berjalan lancar," katanya. MAHB berkata, ia menasihatkan syarikat penerbangan untuk mengkaji perancangan tenaga kerja dan ketersediaan sumber untuk aktiviti pengendalian darat. Pengendali lapangn terbang itu juga telah menempatkan tenaga kerjanya sendiri bagi membantu syarikat penerbangan dengan banyak aspek operasi, katanya. MAHB berkata, pertukaran pintu yang terlalu banyak oleh AirAsia memberi kesan kepada banyak penerbangannya serta menimbulkan kesulitan kepada penumpang. "Kami sedang bekerjasama rapat dengan syarikat penerbangan itu bagi menambah baik saluran komunikasi dan penyelarasan antara kakitangannya dan lapangan terbang. "Dalam mesyuarat penyelarasan harian dengan AirAsia hari ini, MAHB mengulangi komitmennya untuk membantu AirAsia menangani isu terbabit dan meningkatkan kecekapan operasi keseluruhannya," katanya. – Bernama,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan