Khamis, 15 Mei 2014

Ahmad Said ikrar sokong penuh MB baru

Bekas Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said berkata beliau akan memberi sokongan penuh kepada penggantinya, Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman. Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kijal itu berkata beliau akan membantu Ahmad Razif selagi berkhidmat sebagai wakil rakyat. "Saya akan jaga kawasan Kemaman dan kawasan saya. Kalau dulu saya jaga seluruh negeri, sekarang saya jaga Kemamanlah. Saya akan bantu," kata Ahmad pada sidang media di kediamannya di Teluk Kalong di sini. Ahmad, 57, berkata beliau akan terus berbakti kepada Umno bersandarkan penglibatannya yang cukup lama dalam parti itu, sejak berusia 19 tahun. "Saya akan bantu. Anda bayangkan masa dulu kita kalah (dalam pemerintahan PAS 1999-2004), saya jelajah satu negeri untuk memenangkan Umno, beri ceramah siang malam," katanya. Mengenai tanggapan sesetengah pihak yang melihatnya sebagai pengkhianat Umno, Ahmad menegaskan: "Soal pengkhianat tak timbul. Ini soal perjuangan...kerana sayangkan Umno saya kembali semula. Kalau saya pengkhianat, lama dah saya bergabung dengan PAS." Beliau mendakwa ada didatangi beberapa anggota PAS yang memujuknya menyertai parti itu, namun menolak pelawaan berkenaan. Terengganu menjadi tumpuan apabila Ahmad dilaporkan keluar Umno selepas meletak jawatan menteri besar, Isnin lepas. Pada hari yang sama, Ahmad Razif mengangkat sumpah sebagai menteri besar yang baharu. Susulan itu, ADUN Ajil Ghazali Taib dan ADUN Bukit Besi Roslee Daud juga dilaporkan keluar Umno dan menjadi wakil Bebas. Bagaimanapun Roslee dilaporkan telah kembali kepada Umno pada Selasa, disusuli Ahmad dan Ghazali Rabu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan