Selasa, 1 Jun 2010

Solat hajat untuk misi kemanusiaan Gaza

Kira-kira 600 umat Islam menyertai solat hajat dan tahlil di Masjid Jamek Kampung Baru di sini mendoakan mangsa keganasan dan kezaliman Israel ke atas konvoi sukarelawan misi kemanusian ke Palestin semalam.

Program anjuran Majlis Perundingan Melayu (MPM) itu turut dihadiri Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan; Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) Datuk Ibrahim Ali, Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Datuk Aziz Jamaludin Mohd Tahir dan juga pelajar-pelajar Tahfiz Al-Zahrah dan Tahfiz Al-Hidayah.

Program tersebut dimulakan dengan solat Maghrib dengan diikuti solat hajat, yang diketuai imam masjid, Abdul Ahad Abu Bakar.

Sebelum bacaan Yassin, Ibrahim memberikan taklimat kepada jemaah yang hadir mengenai perkembangan 12 orang rakyat Malaysia yang terlibat dalam serangan tersebut.

Kemudian ia disusuli dengan bacaan Yassin dan tahlil sebelum solat Isyak.

Ibrahim yang ditemui selepas program tersebut berkata, usaha tersebut diadakan untuk mendoakan keselamatan dan kesejahteraan sukarelawan yang menyertai konvoi tersebut.

“Melalui solat hajat ini kita mahu mendoakan keselamatan dan juga kesejahteraan sukarelawan yang terselamat.

“Kita juga mendoakan kesejahteraan bagi sukarelawan yang terbunuh dalam serangan tersebut,” katanya.

Beliau juga berkata, MPM akan terus memantau perkembangan mengenai sukarelawan Malaysia yang terlibat dan pada masa sama sedia memberikan sebarangan bantuan sekiranya diperlukan.

“Kita sedia memberikan bantuan sekiranya khidmat kita diperlukan malah kita akan sentiasa memantau perkara ini,” katanya.

Sementara itu Ahmad berkata kerajaan akan berusaha untuk membawa keluar kesemua rakyat Malaysia yang kini ditahan Israel.

“Kerajaan kini sedang berusaha untuk membawa keluar semua rakyat Malaysia tersebut.

“Justeru kita harap kesemua mereka dapat pulang ke tanah air dengan selamat,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan